loading...
پارک پلیس
faraz

faraz

پارک پلیس
با سلام و خسته نباشید فراز سمواتی هستم.
   حتما می دانید که پارک پلیس بزرگ ترین پارک خاورمیانه می باشد و نام قدیمی آن (باغ اناری)بوده است.
 من در این وبلاگ درباره تاریخ تهران پارس برای شما توضیح دادم.

باتشکر...

faraz samavati بازدید : 219 چهارشنبه 25 تیر 1393 نظرات (0)

پیکر پاک و مطهر پنج شهید گمنام دفاع مقدس مهمان اهالی شرق تهران و آرام گرفته در پارک پلیس تهران است. مزار این شهیدان هر روز و شب محل زیارت اهالی شرق تهران می باشد.

faraz samavati بازدید : 84 چهارشنبه 25 تیر 1393 نظرات (0)

باغ اناری که در گذشته 32 هکتار مساحت داشته میراث ارباب جمشید پدر، برای ارباب هرمز پسر است. ارباب هرمز که در گذشته مالک اصلی زمین‌های تهرانپارس و از متولیان زرتشتی شکل‌دهنده این منطقه بوده در اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی، منطقه تهرانپارس را تأسیس می‌کند.


faraz samavati بازدید : 33 سه شنبه 24 تیر 1393 نظرات (0)

به گزارش واحد مرکزی خبر،  در پی حادثه پارک پلیس در شب 28 خرداد و از جا کنده شدن قلعه بادی این پارک حدود 12 نفر مجروح شدند که یکی از مجروحان این حادثه ساعت 5 صبح روز گذشته پس از حدود دو هفته کما فوت کرد.

غفاری پدر مرحوم راحله غفاری در مصاحبه با خبرنگارما درباره این حادثه گفت: هنگامی که راحله سوار بر قلعه بادی بود باد شدیدی شروع به وزیدن کرد که قلعه بادی از جا کنده شد و پس از ارتفاع گرفتن بر روی زمین سقوط کرد.

وی افزود: یکی دو بار مسئول اداره سلامت منطقه4 و معاون منطقه با آمدن به بیمارستان با ما همکاری کردند و هزینه بیمارستان را متقبل شدند و دیروز هم قرار شد که کارهای بهشت زهرا را انجام دهند.

شهردار منطقه4 هم در این باره گفت: تحقیقات اولیه نشان می دهد علت حادثه 28 خرداد پارک پلیس وزش باد شدید و طوفان پیش بینی نشده بوده است.

faraz samavati بازدید : 37 سه شنبه 24 تیر 1393 نظرات (0)

بوستان پلیس (پارک پلیس) در قطعه زمینی موسوم به باغ مجید آباد (باغ اناری) واقع در شمال شرق تهران به مساحت ۵۱۶۶۶۳ مترمربع احداث شده است. فضای این بوستان توسط خیابان سی و پنج متری پیشنهادی طرح تفضیلی شهر تهران به دو قطعه تقسیم می گردد که قطعه شمالی حدود ۲۷ هکتار و قطعه جنوبی حدود ۲۴ هکتار بوده و ارتباط بین این دو بخش توسط یک پل عابر پیاده برقرار می گردد. طراحی محوطه این بوستان الهام گرفته از باغهای ایرانی است. در این بوستان محورهای طولی و عرضی عمود برهم، استخرهای زاویه دار همراه با جریان آب، راههای مستقیم و کلاً منظم هندسی به چشم می خورد و تنها معابر درجه ۳ فرعی به صورت نامنظم طراحی شده است و تقریباً می توان سبک طراحی آن را منظم دانست. برخی از گونه های گیاهی کاشته شده در این پارک عبارتند از: انواع کاج ـ سرو تبریزی ـ اقاقیا ـ بیدمجنون ـ زیتون ـ توت ـ پیراکانتا ـ یاس زرد ـ میخک هندی ـ ترون ـ زرشک ـ شیرخشت ـ بوداغ ـ مورد ـ شمشاد ـ انواع بالارونده ها امکانات پارک شامل موارد زیر هستند: نمازخانه ـ کتابخانه ـ رستوران ـ زمین بازی کودکان ـ وسایل بدنسازی ـ زمین ورزشی ـ آلاچیق ـ برکه ـ استخر ـ آبنما و تعداد ۲۴ چشمه سرویس بهداشتی.

faraz samavati بازدید : 56 سه شنبه 24 تیر 1393 نظرات (0)

در دهه1310 خورشيدي ارباب هرمز از بزرگترين سرمايه داران زرتشتي شهرکي در شمال شرق تهران ساخت و نامش را تهرانپارس گذاشت. سپس شمار فراواني از زرتشتيان به آنجا کوچ کردند. ارباب هرمز با ياري چند تن از مهندسان نام آور خيابان بندي وجدول کشي آنجا را انجام داد. ساختار شهرسازي تهرانپارس برپايه اصول شهرسازي نوين است که هم اکنون بعنوان يکي از بهترين طرحهاي شهري به شمار مي‌رود. درگذشته بخش بزرگي از زمين‌هاي تهرانپارس از آن زرتشتيان بود. اکنون تهرانپارس بسيار گسترش يافته و در منطقه4و8 شهرداري تهران جاي گرفته‌است. تهرانپارس داراي چهارميدان است و شهرکهايي مانند شهرک اميد، شهيد بهشتي، فرهنگيان و پارس در آن واقع شده‌است. از خيابانهاي مهم آن بلوار تيرانداز، خيابان جشنواره، خيابان رشيد، خيابان استخر و بلوار وفادار و پروين را مي‌توان نام برد.

 

بقیه در ادامه مطلب

 

faraz samavati بازدید : 105 سه شنبه 24 تیر 1393 نظرات (0)

بزرگترين مسجد محله تهران پارس، مسجد حضرت سيدالشهدا است که در خيابان جشنواره، چهارراه سيدالشهدا مي‌باشد، که سال‌هاي متمادي است اهالي محله را براي برگزاري باشکوه مراسمات مذهبي گردهم مي‌آورد. تهران پارس داراي کوجکترين شهرک تهران با نام فرهنگيان گل مريم در خيابان 204ش اين محله با قدمت 16ساله مي‌باشد

faraz samavati بازدید : 49 سه شنبه 24 تیر 1393 نظرات (0)

از خيابان‌هاي مهم اين منطقه مي‌توان به خيابان جشنواره (که شامل خيابان شهيد حسين اشرفي گودرزي، خيابان شمس و... است)، خيابان حجر بن عدي (بلوار تير انداز)، خيابان گلبرگ شرقي، خيابان فرجام شرقي(جشنواره يا البرز)، خيابان رشيد، خيابان بهار، خيابان 196 و بزرگراه‌هاي رسالت، زين‌الدين و باقري (45 متري تهرانپارس) اشاره کرد.

faraz samavati بازدید : 48 سه شنبه 24 تیر 1393 نظرات (0)

در شرقي‌ترين قسمت تهران پارس و در پايان خيابان رشيد، ترمينال شرق قرار دارد که همواره مسافران زيادي از اين ترمينال جهت مسافرت به قسمت‌هاي مختلف کشور از جمله شمال کشور استفاده مي‌کنند.

faraz samavati بازدید : 40 سه شنبه 24 تیر 1393 نظرات (0)

تهران‌پارس نام کوي بزرگي در شمال شرقي شهر تهران است. محدوده تهران‌پارس در منطقه‌هاي 4 و 8شهرداري تهران قرار دارد. اين محدوده از سمت شمال به بزرگراه بابايي (صدر)، از جنوب به خيابان دماوند، از شرق به بزرگراه پروين واز غرب به بزرگراه باقري محدود مي‌شود.

faraz samavati بازدید : 25 یکشنبه 22 تیر 1393 نظرات (0)

«‌نقشه‌ی اصلی تهرانپارس، ٤ فلکه داشت. فلکه‌ی نخست به نام فلکه‌ی «هرمز»، فلکه‌ی دوم به نام فلکه‌ی «تفتی»، فلکه‌ی سوم فلکه‌ی «رویین‌تن» و فلکه‌ی چهارم به فلکه‌ی «وفادار» نامور بود.»

faraz samavati بازدید : 62 شنبه 21 تیر 1393 نظرات (0)

در دهه 1310 خورشيدي ارباب هرمز از بزرگترين سرمايه داران زرتشتي شهرکي در شمال شرق تهران ساخت و نامش را تهرانپاريس گذاشت .

کوي تهران‌پارس در زمان دودمان پهلوي و با طرح و نقشه شهرسازي توسط فرانسوي‌ها ساخته شد و به همين خاطر تهران پاريس ناميده شد.

 

faraz samavati بازدید : 31 شنبه 21 تیر 1393 نظرات (0)

تهرانپارس در آن روزها، شامل سه روستای مهدی‌آباد، حسین‌آباد و مجید‌آباد بود. زمانی که ابوالقاسم بختیار، تصمیم به فروش آن گرفت، «هرمز آرش» پسر ارباب جمشید، که از «هند» برگشته بود و اندوخته‌ای داشت، این گستره را که ٣٦ میلیون مترمربع گستردگي داشت به نام خود و همسرش، «‌پری آگاهی» خرید.

***

faraz samavati بازدید : 28 شنبه 21 تیر 1393 نظرات (0)

روانشاد «هرمز آرش» پس از خریداری زمین‌ها با یک تیم مهندسی و کارشناس، به آبادانی آن برپایه‌ی اصول شهرسازی پرداخت. در برنامه‌ی آبادانی این منطقه، درمانگاه رویین‌تن آرش (فرزند ناکام وی)، سینما، دبیرستان دخترانه‌ي پری آگاهی آرش، مدرسه‌ی راهنمایی هرمز آرش، هنرستان(مجموعه دینی، فرهنگی و ورزشی مارکار تهرانپارس) و... قرار داشت.

faraz samavati بازدید : 49 شنبه 21 تیر 1393 نظرات (0)

در سال‌های ابتدایی 1300 هجری شمسی ارباب هرمز، استخر عمارت خود را به جای مالیات به وزارت دارایی آن دوران بخشید و بر همین اساس خیابان منتهی به باغ اناری به نام استخر معروف شد

درباره ما
Profile Pic
با سلام من فراز سمواتی مدیر وبلاگ پارک پلیس هستم. خوش آمدید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    آیا از اطلاعات وبلاگ ما بهره ی لازم را بردید؟
    وبلاگ ما در چه هدی مورد پسند شما بوده است؟ بارتبه بندی
    آمار سایت
  • کل مطالب : 23
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 19
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 19
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 22
  • بازدید ماه : 24
  • بازدید سال : 168
  • بازدید کلی : 3,640